Grad Stuttgart naruÄio joÅ¡ Tango vlakova
Gradsko-prigradski prijevoznik u regiji grada Stuttgarta, Stuttgarter Strassenbahnen (SSB – Stuttgartski tramvaji) iskoristio je dodatnu opciju iz već postojećih ugovora te je naruÄio joÅ¡ 20 garnitura novih S-DT 8.12 lakih željezniÄkih vozila od proizvoÄ‘aÄa Stadler Pankow. Vijest je objavljena 13. sijeÄnja ove godine.
SSB je narudžbu za prvih dvadeset lakih vlakova ovog tipa ugovorio poÄetkom 2010. godine, a prvi su vlakovi postali operativni krajem proÅ¡le, 2013. godine. PoÄetak isporuke naruÄenih dodatnih 20 vozila biti će sredinom 2016. godine, a ukupna vrijednost novih 20 garnitura lakih vlakova biti će 73 milijuna Eura. Zanimljivo, isporuka ukljuÄuje i veliku koliÄinu rezervnih dijelova.
Laka željezniÄka vozila tipa S-DT 8.12 dio su obitelji vozila naziva Tango proizvoÄ‘aÄa Stadlera. Vozila su dvodjelna, ukupne su duljine 39,1 metar, klimatizirana su, Å¡irine 2650 mm, ukupnog kapaciteta 106 sjedaćih, te joÅ¡ 144 mjesta za stajanje. U prostoru oko vrata postoji dovoljno mjesta za prihvat nekoliko bicikala i/ili djeÄjih kolica. Vozila se kreću po standardnom kolosijeku (1435 mm), imaju upravljaÄnice na oba kraja vozila, kreću se maksimalnom brzinom od 80 km/h, te imaju ukupno osam osovina, a svaka ima svoj zasebni pogon.
Novo lako željezniÄko vozilo Stadler Tango, S-DT 8.12
Michael Baum, direktor Stadler Pankow tvornice koja se nalazi u Berlinu, a koja je dio Stadler grupe sa sjediÅ¡tem u Å vicarskoj, prilikom nove narudžbe rekao je slijedeće: „Ova se vozila lako prilagoÄ‘avaju postojećoj infrastrukturi u gradskim srediÅ¡tima i idealna su za uvjete poput tramvajske mreže u Stuttgartu. Mogu prolaziti kroz zavoje vrlo malog radijusa i penjati se usponima do Äak 90 promila (9 %).“
Podsjetimo, grad Stuttgart i okolica imali su ranije klasiÄnu tramvajsku mrežu s klasiÄnim tramvajskim vozilima na kolosijeku Å¡irine 1.000 milimetara. Tramvaj je uglavnom vozio gradskim ulicama zajedno s ostalim cestovnim prometom. No, 70-tih godina proÅ¡log stoljeća lokalne vlasti odluÄile su se za ambiciozan projekt pregradnje sustava u laki željezniÄki sustav koji je u budućnosti trebao u vrlo maloj mjeri koristiti postojeće ulice, te postati laki nezavisni gradsko-prigradski željezniÄki sustav znatno većeg kapaciteta, toÄnosti i brzine.
Stajalište lake gradske željeznice Pragsattel u Stuttgartu.
Umjesto metarskog kolosijeka novi sustav će zapoÄeti koristiti standardni kolosijek Å¡irine 1435 mm. U razdoblju od 1983. do 2007. pregradnja se postepeno odvijala liniju po liniju. TakoÄ‘er je jedan dio mreže ukopan pod zemlju te je danas od ukupno 128 kilometara mreže gotovo petina u tunelima. Sustav napajanja ostao je jednak starom a radi se o naponskom vodu iznad zemlje napona 750 volti istosmjerne struje.
U razdoblju pregradnje sustava bilo je moguće na pojednim linijama zateći prugu s tri traÄnice te su po njima zajedniÄki prometovali stari tramvaji na metarskom i nova laka željezniÄka vozila na standardnom kolosijeku. Danas je u gradu linija s tri traÄnice ostalo svega nekoliko kilometara i treća traÄnica služi za promet muzejskom tramvaju koji redovito vozi svake zadnje subote u mjesecu.
Sustavom danas prometuje ukupno 15 redovitih, te još dvije sezonske linije. Sustav ukupno godišnje preveze oko 170 milijuna putnika te je dio prijevozno-tarifne unije Stuttgart (VVS).
Tekst i fotografije: Ante KleÄina
Izvori: Railway Gazette, Wikipedia, ssb-ag.de