Savez za Željeznicu

Veliko povećanje biciklista u Kopenhagenu zbog – vlaka

Veliko povećanje biciklista u Kopenhagenu zbog – vlaka

Što se dogodi kada najveći željeznički putnički operater ukine plaćanje naknade za prijevoz bicikala? Neki željeznički operateri na ovakvu bi ideju gledali kao mogućnost za smanjenje broja putnika koji se prevoze vlakom jer bi možda nastao kaos. Međutim, nacionalni putnički operater u Danskoj (DSB) dokazao je suprotno.

Mreža S-vlakova koja opslužuje područje Kopenhagena dio je integrirane mreže javnog prijevoza cijele regije. Autobusi, Metro i regionalni vlakovi predstavljaju najvitalnije dijelove mreže međutim crveni S-vlakovi predstavljaju glavnu okosnicu javnog prijevoza u ovom gradu koji je treći grad u europi prema brzini širenja.

B+

Prije uvođenja ove usluge željeznički je operater uredno naplaćivao naknadu za prijevoz bicikala da bi se kasnije, 2010 godine, najavilo uvođenje besplatnog prijevoza bicikala u svim vlakovima DSB-a. Ta se usluga najavljivala sa ponosom i bila je praćena posebnom kampanjom koja je promovirala vožnju bicikala u vlaku.

Operater je tada istražio i došao do rezultata da većina njihovih korisnika i putnika koristi bicikl u svoje slobodno vrijeme što predstavlja veliki potencijal da još više koriste vlak i bicikle kada bi prijevoz vlakom bio besplatan. Šest godina kasnije rezultati su očigledni.

DSB-1
Create column charts

Ukupno povećanje do sada iznosi 20% i dalje raste što je i vidljivo iz grafa iznad. Zbog toga je “gubitak” koji je nastao ne naplaćivanjem naknade za prijevoz bicikala više puta “pokriven” ukupno većim prometom. Statistički gledano 10% putnika sada nosi bicikle sa sobom.

Analiza koja je napravljena prije uvođenja usluge prikazala je da 91% putnika ima pozitivno mišljenje o mogućnosti prijevoza bicikla bez naknade. 27% biciklista izjavilo je da ne bi koristili vlak ukoliko ne bi mogli ponijeti svoj bicikl u njega. 8% je izjavilo da sada putuju više sa vlakom zbog besplatnog prijevoza.

U svibnju 2009 godine prije ukidanja naknade, S-Vlakom je prevezeno 188 000 bicikala dok je godinu nakon, poslije uvođenja besplatnog prijevoza prevezeno 630 000 bicikala i ta brojka i dalje raste. Kako bi se zadovoljila potražnja nastala besplatnim prijevozom DSB je redizajnirao dijelove vlaka koji sada imaju tzv. Flex Zone koje se zapravo sastoje od sjedala koja je moguće podići i ispod kojih se nalaze stalci za bicikle. Sa takvim nadogradnjama vlakovi sada imaju kapacitet od 60 bicikala po vlaku dok je prije to bilo samo 28 bicikala.

Copenhagen S-train capacity for bikes

Redizajniranje je također uključilo i dogradnju piktograma i uvođenje jednosmjernog sustava prilikom izlaska s biciklom iz vlaka. Dijelovi za bicikle nalaze se na sredini vlakova jer je istraživanje koje je DSB proveo pokazalo da se sjedala u središtu vlaka manje koriste od ostalih.

Osim samog povećanja broja putnika ovo je rješenje dovelo i do smanjenje potrebe za parking mjestima za bicikle na željezničkim kolodvorima na kojima je nedovoljan kapacitet veliki problem.

 Izvor: www.copenhagenize.com

© 2025 Savez za Željeznicu