Savez za Željeznicu

Projektom RUMOBIL protiv negativne demografije

Projektom RUMOBIL protiv negativne demografije

Kako uspostaviti kvalitetan i održiv željeznički i ostali javni prijevoz u ruralnim regijama srednje Europe, dio je pitanja na koja treba odgovoriti EU projekt RUMOBIL– Rural Mobilility in European Regions affected by Demografic Change (Mobilnost u ruralnim krajevima europskih regija zahvaćenim demografskim promjenama), koji je započeo je u lipnju 2016., traje do svibnja 2019. i na njemu surađuje 13 partnera iz Njemačke, Poljske, Slovačke, Češke, Italije, Mađarske i Hrvatske. Prvi puta u Hrvatskoj rad na projektu RUMOBIL predstavljen je u četvrtak 24. studenoga 2016. u Zagrebu, kao šesti po redu projekt financiran iz EU fondova u kojem je jedan od partnera Savez za željeznicu, a prvi projekt iz EU Fonda INTERREG-CENTRAL EUROPE.

Vodeći partner na projektu RUMOBIL je Ministarstvo regionalnog razvoja  i transporta njemačke pokrajine Saska-Anhalt, a Savez za željeznicu vodi radni paket „Komunikacije“. SZZ zadužen je za pripremu i koordinaciju svih komunikacijskih i promotivnih aktivnosti, a iz Hrvatske u Projektu sudjeluju još HŽ Putnički prijevoz i HŽ Infrastruktura, koji će sljedeće godine provesti ogledne aktivnosti usmjerene na poboljšanje voznog reda na pruzi Karlovac – Ozalj – Metlika (SLO) i uvođenje turističkih vlakova između Zagreba i Ozlja.

szz-161124-dstanicic-0044_resize

 

Kako je naglasio glavni koordinator Saveza za željeznicu Ante Klečina, glavni cilj Projekta je izraditi smjernice koje će omogućiti uspostavu i rukovođenje kvalitetnim i financijski održivim javnim prijevozom u ruralnim područjima. Hrvatski partneri imaju velika očekivanja od Projekta jer uspostavljanje javnoga prijevoza u ruralnim regijama predstavlja veliki izazov za željezničke i sve ostale prijevoznike te upravitelja prometnom infrastrukturom. Izazov je to i za mnoge europske regije u kojima se smanjuje ili potpuno ukidaju usluge javnoga prijevoza u nekim područjima koja su slabo naseljena i stanovništvo je uglavnom raspoređeno u malim i raštrkanim naseljima. Cilj EU-a, pa tako i hrvatskih partnera na ovom projektu jest pronaći način kako i takva područja uključiti u prometne sustave javnoga prijevoza.

szz-161124-dstanicic-0040_resize

Komunikacijska strategija projekta RUMOBIL početni je dokument koji je za Projekt RUMOBIL izradio i isporučio Savez za željeznicu, a predstavila ga je Vlatka Škorić, PR i projekt meneđerica u Savezu za željeznicu. Bio je to veliki izazov sa stručnjake iz Saveza jer se takav dokument u Savezu radio prvi puta i to po novim standardima koje je zadalo poslovodstvo Fonda INTERREG CENTRAL EUROPE. Nakon što Komunikacijsku strategiju odobri nadležno tijelo Projekta, ona će biti dostupna na mrežnim stranicama, tako da će svi zainteresirani javno moći pratiti njenu realizaciju. Inovativnost komuniciranja rezultata projekta je u tome što će naglasak biti na digitalnim komunikacijskim kanalima (mrežne stranice, FB, Instagram, Twiter…) kojima poruka može bez posrednika doprijeti do korisnika kojima je namijenjena. A osim digitalnim kanalima, poruke će se odašiljati putem „klasičnih“ kanala, od postera, brošura, priopćenja, preko brojnih novinskih konferencija, intervjua, stručnih i publicističkih članaka, studijskih putovanja i novinarskih posjeta uspješnim lokacijama, nacionalnih evenata, transnacionalnih kampanja (npr: izbor najboljeg selfija u vlaku, najboljeg rješenja za oslikavanje vlaka na temu „zelenog prijevoza“ itd…) te 8 pilot projekata, od kojih se sljedećeg proljeća jedan predviđa na području Karlovačke županije.

O izazovima razvoja ruralnog javnog prijevoza za HŽ Infrastrukturu govorio je savjetnik Uprave HŽ Infrastrukture Slavko Štefičar, koji, kao sedmogodišnji bivši glavni koordinator Saveza za željeznicu, nije skrivao zadovoljstvo prilikom koju je Savez dobio prvi puta – a to je voditi jedan radni paket. Na projektu RUMOBIL to je radni paket „Komunikacije“. Sa svoje sadašnje pozicije savjetnika Uprave HŽI, Štefičar je kao izazov HŽ Infrastrukturi na tom projektu naveo osiguranje minimalnih tehničkih uvjeta za uspostavu integriranog putničkog prijevoza, kao jedine organizacijske forme  koja može podići razinu usluge na željeznici. Sa tom misijom HŽ Infrastruktura je važna karika u lancu IPP-a, a na nju se moraju nadovezati prijevoznici sa vozilima manjih kapaciteta, prilagođenim ruralnim područjima. Projekt RUMOBIL proučavat će i prezentirati postojeće dobre prakse održivog prometa u ruralnim krajevima europskih regija kako bi se iskustva prenijela na ostale regije i postala standard u prekidanju začaranog kruga u kojem se vrtimo. Po Štefičarevu mišljenju, krug počinje na infrastrukturi koja se održava na minimalnoj tehničkoj razini, nastavlja se sa prijevoznikom koji zbog premalo putnika reducira prijevoznu uslugu, potom zbog još manjeg broja putnika prijevoznu uslugu ukida, stanovnici ostaju bez prihvatljive mobilnosti i, na kraju začaranog kruga, napuštaju ruralne krajeve.

Taj je proces samo jedan od uzroka negativne demografije koja je u Hrvatskoj već dugo vremena „top tema“ u političkoj komunikaciji. Što učiniti da se predznak promjeni, djelomično ćemo znati iz rezultata projekta RUMOBIL koji će biti objavljeni početkom 2019. godine.

Fotografije: Dragutin Staničić

© 2025 Savez za Željeznicu