Kako prevesti putnike i robu preko gradiliÅ¡ta? – najava konferencije o održivosti željezniÄkog sustava
Veliki infrastrukturni projekti pretvorili su Hrvatsku u veliko željezniÄko radiliÅ¡te. Svi ti projekti rade se u smjeru renesanse hrvatskog željezniÄkog sektora, kako bi sustav skromnih mogućnosti iz druge polovice 20. stoljeća pretvorili u sustav neslućenih mogućnosti za drugu polovinu 21. stoljeća.
„Održivost željezniÄkog sustava – planiranje za razvojnu budućnost“ naslov je konferencije koju Savez za željeznicu planira organizirati u srijedu 14. lipnja 2023. na Fakultetu prometnih znanosti (Kampus Borongaj) i na njoj pokuÅ¡ati odgovoriti na pitanje u naslovu.
Jednostavnim rjeÄnikom reÄeno: kad se obnavlja neka cesta onda motorna vozila, koja ju inaÄe koriste, pronalaze alternativne pravce, zaobilaznice, ceste koje inaÄe ne bi koristili. A kad se popravlja pruga – onda nema alternativnog pravca nego promet mora stati. Ako zaustavljanje prometa nije plansko i nije na vrijeme najavljeno, prijevoznici su u problemu. Putnici se prevoze autobusima, a teret stoji i Äeka. Ili ga preuzimaju kamioni. Stoga je cilj konferencije taj da za isti stol posjedne sve dionike željezniÄkog sektora koji su direktni ili indirektni sudionici najavljene modernizacije željeznice u Hrvatskoj. Jer, trenutno se Äini da je dio njih „kolateralna žrtva“ modernizacije, a ne bi smjeli to biti!
Konferencija se sastoji od uvodnog dijela i panel diskusije. U uvodnom dijelu direktor Rail Cargo Carrier Croatia Milan Brkić govorit će o održivosti željezniÄkog sustava u Hrvatskoj, direktor u tvrtki Infracert dr. sc. Milivoj Mandić EZ provjeri infrastrukturnih podsustava u funkciji održivog željezniÄkog prometa, a predavaÄ na Odjelu za logistiku i održivu mobilnost SveuÄiliÅ¡ta Sjever i predsjednik Saveza za željeznicu Ante KleÄina dat će nekoliko natuknica o tome kako su planiranje za ljude i gospodarstvo kljuÄni elementi razvoja održive željeznice.
Potom će uslijediti panel diskusija na kojoj će se sa viÅ¡e stajaliÅ¡ta pokuÅ¡ati odgovoriti na pitanje jesmo li ukljuÄili svo znanje koje imamo u planiranje modernizacije željezniÄkog sektora? Sudionici panel diskusije bit će direktor Rail Cargo Carrier-Croatia d.o.o. Milan Brkić, prodekan za poslovanje Fakulteta prometnih znanosti prof. dr. sc. Mladen NikÅ¡ić, Älan Uprave Enna transporta Petar GlavaÅ¡, marketing menadžer HŽ PutniÄkog prijevoza Tomislav Prpić, izvanredni profesor sa Odjela za logistiku i održivu mobilnost SveuÄiliÅ¡ta Sjever dr. sc. Predrag Brlek, a oÄekuje se i predstavnik HŽ Infrastrukture.
Kolateralne žrtve modernizacije
Savez za željeznicu smatra to da je u projekte planiranja i razvoja željezniÄke infrastrukture potrebno ukljuÄiti sve zainteresirane dionike. Ako želimo stvoriti željezniÄku infrastrukturu i usluge koje će uistinu pridonijeti razvoju gospodarstva, prostora, pozitivnih demografskih trendova i povećanju kvalitete života te maksimalno iskoristiti europska i nacionalna sredstva za razvoj željezniÄke infrastrukture i željezniÄkih putniÄkih i teretnih usluga, svi dionici trebaju podnijeti dio tereta i odgovornosti. Ti dionici, koji se sada osjećaju kao „kolateralne žrtve modernizacije“, mogu znaÄajno pomoći nadležnom ministarstvu te javnim tvrtkama poput HŽ Infrastrukture u tome da se u planiranje i provedbu modernizacije željeznice sa struÄnim znanjima i iskustvom ukljuÄe svi javni i privatni željezniÄki prijevoznici, sveuÄiliÅ¡ta, struÄne organizacije, struÄnjaci raznih profila, nevladine udruge i ostali dionici. Time će projekti modernizacije željeznice uistinu postati oni koji će hrvatski promet i gospodarstvo moći nositi sljedećih nekoliko desetljeća.
ŽeljezniÄki promet u Europi postaje srce održivog prometnog sustava u Europi. Temeljne strategije Europske unije, poput Europskog zelenog plana, stavljaju željeznicu u srediÅ¡te razvoja održivog prometnog sustava budućnosti. Ona postaje jezgra budućih integriranih putniÄkih javno-prijevoznih sustava i multimodalnih teretnih sustava. Takva, moderna, uÄinkovita i korisniÄki orijentirana željeznica, sa svom svojom infrastrukturom i uslugama trebala bi biti i u Hrvatskoj.
Veliki infrastrukturni projekti pretvorili su Hrvatsku u veliko željezniÄko radiliÅ¡te. Svi ti projekti rade se u smjeru renesanse hrvatskog željezniÄkog sektora, kako bi sustav skromnih mogućnosti iz druge polovice 20. stoljeća pretvorili u sustav neslućenih mogućnosti za drugu polovinu 21. stoljeća. Ali, istodobno mnoga pitanja ostala su visjeti u zraku. Jesu li su svi infrastrukturni projekti stvarno u skladu s naÅ¡im razvojnim potrebama? Jesu li svi opravdani i potrebni? ZaÅ¡to se radi „toÄkasto“ po cijeloj mreži, a ne usmjereno na pojedine pravce? Jesu li izvedene i projektirane dionice sposobne ponijeti polovinu svog putniÄkog ili Äetvrtinu svog teretnog prijevoza? Može li se planirana i izgraÄ‘ena infrastruktura uklopiti u planirane integrirane i multimodalne mreže? Možemo li onime Å¡to gradimo i planiramo dostići potrebne razvojne i druÅ¡tvene standarde? Te, možda najvažnije pitanje, jesu li u sve te procese planiranja ukljuÄeni svi sektori i svi važni dionici? Unosimo li svo kvalitetno znanje koje imamo uistinu u sve naÅ¡e željezniÄke razvojne projekte? O tome želimo razgovarati na konferenciji.
Sponzori konferencije su:
Zlatni sponzor, Rail Cargo Carrier-Croatia d.o.o., srebrni sponzor, ALTPRO d.o.o. te bronÄani sponzor ENNA Transport d.o.o.
Pridružite nam se, a svoju namjeru sudjelovanja prijavite na E-mail: info@szz.hr.
Sve fotografije: Ante KleÄina