„Bez radnika – promet će statiâ€, konferencija HGK i SZŽ
„Nismo pesimisti, ali hitno treba tražiti rjeÅ¡enja, meÄ‘usobno Ävrsto suraÄ‘ivati i razgovaratiâ€, reÄeno je na konferenciji „Izazovi i problemi radne snage u prometu†koja je održana 24. svibnja u Zagrebu. Nakon pozdravnih govora organizatora i dviju prezentacija, održana su i dva okrugla stola na kojima se o problemu nedostatka kvalitetnih radnika govorilo sa stajaliÅ¡ta poslodavaca, sindikata i obrazovnog sustava.
– Bez ljudi koji održavaju vozne parkove, upravljaju prometom, održavaju infrastrukturu, nije važno koliko imamo vlakova, kamiona, aviona, koliko su nam kvalitetne autoceste i kako uvodimo napredne sustave automatizacije, jer bez radnika – promet će stati. Ako zbog nedostatka radne snage prometni sustav za deset godina viÅ¡e ne bude održiv, možemo zaboraviti i na turizam i na robnu razmjenu. O strateÅ¡kim prometnim EU ciljevima da ni ne govorimo. Krajnje je vrijeme da se ozbiljno posvetimo problemu radne snage koji nas sve viÅ¡e ograniÄava. Svi sudionici u prometnom sustavu moraju poÄeti zajedno viÅ¡e suraÄ‘ivati i razmiÅ¡ljati o nužnosti kvalificiranih radnika, a posebno u podruÄju srednje i viÅ¡e struÄne spreme, rekao je, otvarajući Konferenciju direktor Sektora za promet HGK Dario Soldo.Dario Soldo, direktor Sektora za promet HGK
Pozdravljajući skup u ime suorganizatora, predsjednik Saveza za željeznicu Ante KleÄina rekao je to da je Savez u svojih 15 godina postojanja aktivno djelovao na polju razvoja željezniÄkog i svog ostalog javnog prijevoza u Hrvatskoj, nastojeći uvijek biti aktualan.
„Ovom konferencijom željeli smo okupiti sve dionike koji mogu pridonijeti stvaranju boljih prilika za Å¡kolovanje, privlaÄenje i ostanak kvalitetnih struÄnjaka i profesionalaca u prometnom sektoru. Jer, samo zajedniÄkim snagama – stratezi, struÄnjaci, profesionalci, obrazovanje, znanost, sektor civilnog druÅ¡tva i ostali zainteresirani dionici – možemo stvarati uvjete i podloge za Å¡kolovanje Å¡to većeg broja kvalitetnih struÄnjaka i osigurati sve potrebne resurse i mehanizme da radnike pridobijemo i zadržimo u prometnom sektoruâ€, rekao je KleÄina.
Svaki drugi radnik planira dati otkaz
U uvodnom dijelu Konferencije, o tome kako privući kvalitetne radnike i kako održati kvalitetno radno okruženje, govorio je Filip Mott, komunikacijski struÄnjak iz agencije Hauska&Partner, dok je predsjednik Sindikata željezniÄara Hrvatske Zoran MarÅ¡ić govorio o problemima nedostatka kadrova u željezniÄkom sektoru. U intrigantnoj prezentaciji Mott je iznenadio nalazom iz recentnog istraživanja po kojem u sljedećih godinu dana u Hrvatskoj gotovo svaki drugi radnik planira dati otkaz! Naglasio je i to da poslodavci pokuÅ¡avaju odgovoriti na te namjere uvodeći hibridna radna okruženja koja postaju preferirani model rada, a oÄekuje se da će taj trend i dalje rasti; kompanije sve viÅ¡e prepoznaju važnost unaprjeÄ‘ivanja vjeÅ¡tina zaposlenika te tome posvećuju znatnu pažnju; benefiti i paketi pogodnosti igraju sve veću ulogu kod odabira poslodavaca, a u svjetlu ekonomske neizvjesnosti, sve veći naglasak stavlja se na brigu o mentalnom zdravlju. TakoÄ‘er, transparentnost plaća sve viÅ¡e postaje standardna praksa u mnogim industrijama.Zoran MarÅ¡ić, predsjednik Sindikata željezniÄara Hrvatske
Koliko je Mottova prezentacija primljena sa simpatijama za ideju kako može izgledati dobro radno okruženje, toliko je Zoran MarÅ¡ić sve prisutne “vratio u stvarnost†na primjeru HŽ Infrastrukture. U Sektoru za promet 57,3 posto radnika staro je 51 godinu i viÅ¡e, 38,4 posto staro je 56 godina i viÅ¡e, a kroz sljedeće dvije godine 663 izvrÅ¡na radnika stjeÄu jedan od uvjeta za mirovinu. Od potencijalne 663 osobe koje imaju uvjete za mirovinu, 278 osoba može otići u 2023. godini, njih 200 u 2024. godini i 185 u 2025. godini. Kritizirao je I slabu povezanost s obrazovnim ustanovama, nedostatak strateÅ¡kih planova razvoja ljudskih potencijala, manjak stipendiranja, slabu promociju željezniÄkih zanimanja… Ponudio je i rjeÅ¡enja: jasno utvrditi potreban broj radnika, planirati sredstava za izobrazbu radnika u skladu s potrebama, omogućiti koriÅ¡tenje sredstava za prekvalifikacije putem Zavoda za zapoÅ¡ljavanje, uspostaviti Ävršću suradnju s obrazovnim ustanovama, napraviti plan za privlaÄenje mladih ljudi za rad u željezniÄkom sektoru te povećati primanja za radna mjesta koja nedostaju.
Kako se nosimo sa nedostatkom radnika? Teško!
Na panel diskusiji koja je okupila predstavnike gospodarstva sudjelovali su Vedran TomiÄić, predsjednik udruženja cestovnog prijevoza HGK, Älan Uprave HŽ Infrastrukture Marijan Ćužić, predsjednik Sindikata željezniÄara Hrvatske Zoran MarÅ¡ić i predsjednik Sindikata prometa i veza Hrvatske Stjepan LisiÄak.Prva panel rasprava, panelisti (slijeva): Stjepan LisiÄak (Sindikat prometa i veza Hrvatske), Zoran MarÅ¡ić (Sindikat željezniÄara Hrvatske), Marijan Ćuzić (HŽ Infrastruktura d.o.o.) i Vedran TomiÄić (Arriva grupa, Hrvatska).
Predsjednik Udruženja cestovnog prijevoza HGK Vedran TomiÄić istaknuo je to da u Hrvatskoj trenutno nedostaje oko 1500 vozaÄa, ali i servisnog osoblja. Kada krene izletniÄka sezona, ti brojevi bit će i do 20 posto veći. To se pokuÅ¡ava nadoknaditi uvozom radne snage iz Nepala i Filipina, ali je njihova asimilacija dugotrajna. TomiÄić smatra da se “na kraju dana†ipak sve svodi na materijalna prava. Zato je jedan od izlaza i potpisivanje PSO ugovora (ugovora o javnoj usluzi) za županijski linijski prijevoz putnika po hrvatskim županijama, koji će osigurati sigurno financiranje autobusnih prijevoznika koji će tako moći osigurati i bolju uslugu korisnicima, ali i bolje plaće vozaÄima.
Ćužić je potvrdio sve navode iz MarÅ¡ićeve prezentacije o stanju radnika u HŽ Infrastrukturi, a to je nazvao posljedicom dugogodiÅ¡njeg zapostavljanja željezniÄkog sektora “koji je trom i morat će se poÄeti raditi da se to promijeniâ€. Po njemu to znaÄi davanje stipendija uÄenicima i studentima, prekvalifikacija već zaposlenih, agresivnija promocija tvrtke i zanimanja, itd. Proces dobivanja kvalitetnog izvrÅ¡nog radnika na željeznici traje i nekoliko godina nakon zavrÅ¡enog Å¡kolskog ili fakultetskog obrazovanja, pa mladima ta zanimanja nisu atraktivna. A tome pridonosi i loÅ¡ imidž željeznice, rekao je Ćužić. Na to se nadovezao MarÅ¡ić konstatacijom da niti jedna hrvatska nacionalna željezniÄka tvrtka, npr. nije na druÅ¡tvenim mrežama! On je zakljuÄio da “hitno trebamo uÄiniti neÅ¡to jer ćemo uskoro morati zatvoriti kolodvoreâ€. LisiÄak je izmeÄ‘u ostaloga, naglasio to da razlog odlaska radnika iz tvrtke nije uvijek samo plaća nego da je važan i odnos prema radnicima. U zakljuÄcima panela naglaÅ¡eno je to da bi, pored brzih i jasnih kratkoroÄnih mjera koje na raspolaganju ima svaki poslodavac, Å¡to posebno ukljuÄuje Ävršću komunikaciju sa mladima, HGK trebao pokrenuti izradu strategije za rjeÅ¡avanje problema nedostatka radnika na razini države.
Nužna je uska suradnja obrazovnog sektora i gospodarstva
O tome kakvo rjeÅ¡enje problema nedostatka radnika može ponuditi obrazovni sektor, govorili su sudionici drugoga panela Konferencije: prodekan za poslovanje Fakulteta prometnih znanosti SveuÄiliÅ¡ta u Zagrebu Mladen NikÅ¡ić, predavaÄ na Odsjeku za logistiku i održivu mobilnost SveuÄiliÅ¡ta Sjever Ivan Cvitković, ravnatelj TehniÄke Å¡kole Zagreb Patrik MardeÅ¡ić i ravnatelj Å kole za cestovni promet Zagreb Tomislav Ćurković.Druga panel rasprava, panelisti (slijeva): Ivan Cvitković (SveuÄiliÅ¡te Sjever, Odjel za logistiku i održivu mobilnost), Tomislav Ćurković (Å kola za cestovni promet Zagreb), prof. dr. sc. Mladen NikÅ¡ić (Fakultet prometnih znanosti) i Patrik MardeÅ¡ić (TehniÄka Å¡kola Zagreb).
Dok je ranijih godina Fakultet prometnih znanosti upisivao po 15 studenata na Odsjeku željezniÄkog prometa, zadnjih godina to je svedeno na pet ili Å¡est. “Gdje su se putem pogubili svi ti mladi ljubitelji željeznica koji slikaju vlakove uz prugu i kao klinci su zaljubljeni u željeznicuâ€, retoriÄki se upitao NikÅ¡ić. Ivan Cvitković opisao je na koji naÄin na Odjelu za logistiku i održivu mobilnost SveuÄiliÅ¡ta Sjever pokuÅ¡avaju motivirati studente, naroÄito u kontekstu da oni prosjeÄno 5 sati dnevno provode na mobitelu. PokuÅ¡avaju predavanja osvježiti modernim sadržajima, video klipovima i aplikacijama, a tri puta godiÅ¡nje organiziraju i Dane karijera na kojima studente upoznavaju sa prilikama koje im pružaju buduća zanimanja.Skup „Izazovi i problemi radne snage u prometuâ€, HGK, Zagreb.
Patrik MardeÅ¡ić, rekao je to da u zadnjih 20 godina TehniÄka Å¡kola u Zagrebu nije imala problema s brojem upisanih uÄenika, jer je uvijek ostao viÅ¡ak neupisanih za nekoliko razreda. No, upisne kvote se ne mogu mijenjati, a nema ni strukovnih nastavnika koji bi to obrazovanje mogli izvoditi. To je i razumljivo uz Äinjenicu da inženjer strojarstva ili elektrotehnike, kao nastavnik poÄetnik u Å¡koli, ima 6.500 kuna plaće i uz to joÅ¡ i sam mora platiti dodatnu pedagoÅ¡ku izobrazbu, rekao je MardeÅ¡ić. Postizanje ciljeva Zelenog plana, da se do 2050. godine 75 posto prijevoza tereta prebaci na željeznicu, ocijenio je nedostižnim, ako se nastavi trenutni tempo obrazovanja mladih. Naglasak je stavio na cjeloživotno obrazovanje i stalnu prekvalifikaciju i struÄno osposobljavanje zaposlenih, u Äemu TehniÄka Å¡kola ima dugu tradiciju. S time se složio i Tomislav Ćurković, koji je takoÄ‘er naglasio da imaju veliki interes uÄenika za upis.
“Mogli bismo upisati joÅ¡ dva razreda nekog smjera, ali nemamo mogućnosti za to”, rekao je Ćurković.
Svi panelisti zakljuÄili su to da se hitno moraju mijenjati kurikulumi i to na temelju analiza zahtjeva prometnog tržiÅ¡ta, novih tehnologija i interesa novih generacija. Programi moraju biti “pametni, ustrojeni, dugoroÄno i usko povezani sa potrebama gospodarstvaâ€, zakljuÄeno je na Konferenciji.
Tema nedostatka radnika u prometnom sektoru izazvala je ozbiljnu pozornost, ali i zabrinutost meÄ‘u sudionicima. Većina je rekla da “nisu pesimistiâ€, da hitno treba tražiti rjeÅ¡enja, meÄ‘usobno Ävrsto suraÄ‘ivati. I razgovarati! Nadamo se na nekom novom skupu sa novim primjenjivim rjeÅ¡enjima.
Konferenciju su zajedniÄki organizirali Savez za željeznicu i Hrvatska gospodarska komora. Potporu organizaciji dale su tvrtke ALTPRO i RCC Group kao srebrni sponzor, dok je bronÄani sponzor bio Sindikat željezniÄara Hrvatske.
Prezentacije Filipa Mota i Zorana Maršića možete preuzeti na linkovima ispod.
Tekst: Vlatka Škorić
Foto: HGK
Prezentacija Filip Mott, Hauska&Partner
Prezentacija Zoran MarÅ¡ić, Sindikat željezniÄara Hrvatske