“Željeznički promet zaslužuje bolje, a tako i građani”
“Mislim da smo sada u zadnjem trenutku što se tiče toliko potrebne reforme europskih željeznica. Da budem iskren, rok za to je već odavno prošao. U mnogim područjima, mi smo ostali čamiti u 19. stoljeću. Željeznički promet zaslužuje bolje, a tako i europski građani” – izjavio je Siim Kallas, potpredsjednik Europske komisije u svom govoru “Budućnost europskih željeznica: kombiniranje politike s inovacijama” krajem prošlog tjedna u Briselu povodom Europskih željezničkih nagrada.
U daljnjem dijelu donosimo najvažnije odlomke njegova govora.
“Bilo je nekoliko faktora koji su utjecali na moju filozofiju u vezi željezničke reforme. No, osnovni principi su oni koji vjerujem da svi dijelimo. To je da željeznice rastu i dosegnu svoj puni potencijal, kako bi bile bolje i jednostavnije za korištenje, te brže, preciznije, učinkovitije, pouzdanije, atraktivnije, i za privlačenje poslova i za same putnike.
Mi svi znamo statistiku, samo 6% putovanja je u Europi svake godine ostvareno željeznicom, te se zapravo nije ništa promijenilo od 2000.g., tako da vjerujem da se taj broj može podići. S obzirom da se željeznički promet svrstava među najučinkovitije i klimatski prijateljske oblike prijevoza, to nije dovoljno. Zadovoljstvo putnika željezničkim uslugama stvarno bi trebalo biti puno veće.
Također sam bio zabrinut zbog toga što visok udio ljudi u nekim zemljama EU misli da je previše komplicirano kupiti karte za vlak – te su to i prestali činiti. Putovanje vlakom trebalo ni biti brzo i lako kao i izlazak automobilom iz garaže . Dok se stanje ne poboljša, željeznički promet će teško moći osporiti dominaciju cestovnog prometa, on treba postati konkurentniji.
Jedinstvena europska željeznička zona
Ono što je najvažnije, postavlja se ideja o stvaranju jedinstvene europske željezničke zone kako bi se postigao konkurentniji i učinkovitiji europski prometni sustav. Napravili smo dobar start u ostvarenju tog cilja, sporazumom koji će države članice uvrstiti u svoja nacionalna zakonodavstva iduće godine. To će potaknuti ulaganja, poboljšati uvjete pristupa tržištu i ojačati ulogu nacionalnih željezničkih regulatora.
Sa novim javno privatnim partnerstvom, zvanim Shift2Rail, bliže smo ostvarenju ciljeva, jer se utrostručio naš budžet za istraživanje i inovacije i to će biti ključno za dovršetak jedinstvenog europskog željezničkog prostora. Tijekom sljedećih sedam godina, skoro 1 milijarda eura javnih i privatnih sredstava će biti uložena, što dokazuje snažnu predanost Komisije željeznici.
Shift2Rail će vam pomoći da se razviju tehnološke inovacije koje će biti ključne za završetak jedinstvenog europskog željezničkog prostora – to će pomoći industriji za proizvodnju novih tehnologija za vlakove , infrastrukture i prometnih sustava upravljanja koji znatno smanjuju operativne troškove i infrastrukture, te značajno poboljšanje atraktivnosti i sposobnosti europskih željeznica.
Zajedno s revidiranom TEN- T politikom, postavljeni su temelji za novo razdoblje u europskoj prometnoj infrastrukturi i to će biti ključno za učinkovito funkcioniranje europskog gospodarstva. Moj je cilj bio pronaći i dostaviti najbolju kombinaciju između politike i tehničke inovacije. I ako europske željeznice žele postati ljepše i konkurentnije, u oba ova područja nam je potreban napredak. To je razlog zašto 4. željeznički paket i Shift2Rail program rade tako dobro zajedno. Ovo je način za generiranje više željezničkog prometa, veće mogućnosti zapošljavanja i bolje uvjete. To koristi svima – željezničkoj industriji, prijevoznom poslu, ali i svim putnicima.”
A.P.