Savez za Željeznicu

Završna regionalna konferencija LivingRAIL projekta u Zagrebu

Završna regionalna konferencija LivingRAIL projekta u Zagrebu

Završna konferencija projekta LivingRAIL održana je 21. svibnja u zagrebačkom Hotelu Palace, u organizaciji Saveza za željeznicu, gdje su se predstavili prometni rezultati u nacionalnom kontekstu.

6

Projekt LivingRAIL isporučio je smjernice kako ostvariti cilj da suvremena i kvalitetna električna željeznica bude sastavni dio održive Europe koja svojim građanima pruža visoku kvalitetu življenja do godine 2050-te. Savez za željeznicu je kao punopravni partner u ovom projektu surađivao s najboljim europskim sveučilištima i institutima za prometna pitanja u Europi.

DSCF6388

Inače, LivingRAIL je projekt koji je okupio 8 partnera iz 6 europskih zemalja (Njemačka, Italija, Ujedinjeno Kraljevstvo, Španjolska, Austrija i Hrvatska). Započeo je prosincu 2012. godine, traje ukupno 30 mjeseci, te je sada tako na samom kraju.

Projekt se usredotočio na donositelje odluka u politici, željeznice, željezničke prijevoznike, prateću željezničku industriju, tijela za prostorno planiranje, prometne uprave, putničke udruge i organizacije, te predstavnike sveučilišta i instituta.

4

Konferenciju su pozdravljanjem sudionika otvorili predsjednik Saveza za željeznicu Branko Kreš, te član uprave HŽ Infrastrukture Ivan Vuković.

Uslijedio je i radni dio Konferencije, koji je započeo Ante Klečina, projektni menadžera Saveza za željeznicu uvođenjem u LivingRAIL svojim sažetkom projekta.

DSCF6387

Nastavilo se s izlaganjem inozemnog gosta. Claus Doll iz Fraunhofer instituta iz Njemačke predstavio je Viziju 2050, Željeznice u Europi. Doll je ujedno i LivingRAIL koordinator i približio će proces koji je preuzeo projektni tim sastavljen od istraživača i dionika u trajanju od dvije i pol godine. Ta je ekipa istraživala načine za postizanje masivnog pomaka putničkih i teretnih kretanja koji očekuje željeznicu do 2050.

Glavni koordinator Saveza za željeznicu Slavko Štefičar prilagodio je nalaze projekta našim, hrvatskim uvjetima. Štefičar je tako povezao i usporedio projekt LivingRAIL s ciljevima Strategije prometnog razvoja Republike Hrvatske.

DSCF6397

Prodekan za znanost i vanjsku suradnju Fakulteta prometnih znanosti prof.dr.sc Tomislav Josip Mlinarić izlagao je na temu utvrđivanja metodologije za izradu Nacionalnog programa za željezničku infrastrukturu kako bi doneseni program bio tehnološki i financijski održiv, te kako bi istovremeno polučio i efekte na pojačanju gospodarske aktivnosti u RH u sektoru željeznice.

Vizija željeznice 2050: Kako željeznica može doprinijeti boljoj kvaliteti života

U ime Europske komisije istraživački projekt LivingRAIL je razvio viziju mobilnosti i planova za 2050., gdje elektrificirana željeznica preuzima središnju ulogu u mobilnosti putnika i tereta za postizanje ciljeva Bijele knjige o transportu Europske komisije. Projekt je tako na završnoj regionalnoj konferenciji u Zagrebu predstavio i raspravio svoje nalaze, ponudio preporuke za budućnost. LivingRAIL je razvio scenarije o životnim stilovima, kulturi, mobilnosti i gospodarskim aktivnostima u Europi 2050. godine i istražio je viziju buduće uloge električne željeznice u tim scenarijima. U toj viziji, željeznica ima dominantnu ulogu: 2050.g., većina prijevoza putnika i roba će se odvijati putem željeznice.

3

Prema LivingRAIL istraživačima taj razvoj sam po sebi nije lako postići. Potrebno je uložiti mnogo zajedničkog napora, kako željeznica, tako i politike.Prostorno planiranje više ne bi trebalo biti podvrgnuto dominaciji cestovnog prometa. Također, i sami korisnici cestovnog prometa trebali bi povećati svijesti o okolišu u svakodnevnom životu. Sve to je vrijedno truda jer možemo postići veliku korist od zdravijeg i manje stresnog načina života. Više željeznice, više javnog prijevoza, više hodanja i bicikliranja istovjetno je povećanoj kvaliteti života. To je iznimno važno u gradovima jer se na taj način može javni prostor ponovno oporaviti za zajednički život.

DSCF6377

Zašto smo u Hrvatskoj tako daleko od ove perspektivne budućnosti?

Više o tome, ali i o viziji europske željeznice, povezivanju i usporedbi projekta LivingRAIL s ciljevima Strategije prometnog razvoja Republike Hrvatske, kao i Nacionalnim programom željezničke infrastrukture raspravljalo se i nakon izlaganja predavača u zajedničkoj diskusiji sudionika Konferencije.

DSCF6367

A.P.

Foto: A.Klečina

© 2020 Savez za Željeznicu