Savez za Željeznicu

Stuttgart 21: početak radova na spektakularnom projektu

Stuttgart 21: početak radova na spektakularnom projektu

Radovi na spektakularnom projektu „Stuttgart 21“ službeno su otpočeli 2. veljače. Radove su svečano otvorili mnogi uglednici i političari na čelu s ministrom prometa dr. Peterom Ramsauerom i predsjednikom Deutsche Bahna Dr. Rüdigerom Grubeom.

Svečanosti su još prisustvovali i brojni lokalni političari i uglednici i time doprinijeli važnosti trenutka u kojem se otpočinje s gradnjom novog podzemnog putničkog glavnog kolodvora u Stuttgartu, te pristupnih tunela, a koji će zamijeniti postojeći čelni kolodvor, te bitno ubrzati i pojednostaviti protok putničkih vlakova kroz taj čvor.

dscf39963_08_01_10_stuttgart_hbf

“Ovdje završavaju mogućnosti starog kolodvora. Stuttgart 21 dolazi.” Simbolična reklama za projekt Stuttgart 21 na grudobranu starog kolodvora (foto: A. Klečina)

Novi će se kolodvor sagraditi na istom mjestu ali 12 metara ispod razine zemlje, te će eliminirati potrebu za okretanjem ICE i ostalih vlakova. Većina postojeće kolodvorske zgrade koja je upisana na listu kulturne baštine će se sačuvati i ona će postati pristupni dio novom podzemnom dijelu kolodvora koji će imati četiri putnička perona i osam kolosijeka. Suvremena arhitektura kolodvora očitovati će se i u velikim staklenim kupolama kojima će dnevno svjetlo prodirati na kolosijeke. 60% lokacije postojećeg kolodvora, ložionice, putničko-tehničkog kolodvora i brojnih pristupnih pruga iskoristiti će se za izgradnju novih poslovnih i stambenih objekata u samom centru grada, dok će se na preostalih 40% proširiti postojeći gradski park.

Stuttgartski podzemni kolodvor stvoriti će pristup drugom, ne manje spektakularnom, dijelu projekta, a to je nova, 84 kilometra duga, pruga za velike brzine do grada Ulma. Većim će se dijelom graditi uz postojeći autoput A8 i skratiti će putovanje s postojećih 54 na 28 minuta. Time će se izbjeći dijelovi stare trase poput uspona prema Geislinger Steigeu gdje se vozi brzinom od samo 70 km/h.

dscf39756_04_01_10_stuttgart_hbf

Pogled na dio postojećeg glavnog kolodvora u Stuttgartu. (foto: A. Klečina)

Jedan od glavnih dijelova projekta biti će novi tunel Fidler koji će se od novog kolodvora protezati prema jugu odnosno prema novom aerodromskom kolodvoru i prostorima sajma. Putovanje do zračne luke koje trenutno S-bahnom (gradskim vlakom) traje 27 minuta biti će skraćeno na samo 8 minuta.

Uglavnom zbog velikih troškova, projekt Stuttgart 21 je potaknuo brojne kontroverze, a tako će prema svemu sudeći nastaviti i u budućnosti. Trenutni ukupni trošak završetka projekta iznosi oko 6,5 milijardi Eura. Procjenjuje se da bi on mogao još narasti do samog završetka izgradnje koji se predviđa 2019. godine.

Ante Klečina

Izvori: Railway gazette, DB, Wikipedia

© 2019 Savez za Željeznicu