Kako do kvalitetnog županijskog autobusnog prijevoza? – panel rasprava u Varaždinskoj županiji
„Ugovori o javnoj usluzi u javnom prijevozu putnika u hrvatskim županijama“ bila je tema panel rasprave održane danas u Županijskoj palači u Varaždinu u organizaciji Saveza za željeznicu u suradnji s Varaždinskom županijom.
Varaždinska županija bila je i zlatni sponzor ovog skupa, a brončani sponzori bili su Altpro d.o.o. iz Zagreba te Rail Cargo Carrier-Croatia d.o.o., član ÖBB-a. Skup je medijski pokrivao portal privredni.hr.
O tome kako osigurati kvalitetnu javnu uslugu u javnom prijevozu putnika raspravljali su predsjednik Koordinacije unutarnjeg javnog linijskog cestovnog prijevoza putnika pri HUP-u Hrvoje Meštrović, predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih prijevoznika Krešimir Čumbrek, marketing menadžer HŽ putničkog prijevoza mr. Tomislav Prpić i doc. dr. sc. Predrag Brlek s Odjela za logistiku i održivu mobilnost Sveučilišta Sjever.
– Ovim panelom želimo pridonijeti kvalitetnijoj javnoj usluzi u sustavima županijskih linijskih javnih autobusnih prijevoza širom Hrvatske. Europski strateški dokumenti snažno zagovaraju razvoj javnog prijevoza te omogućavaju sufinanciranje raznih projekata, kako za razvoj infrastrukture, tako i za razvoj organizacije kvalitetnog i korisnički orijentiranog javnog prijevoza. Europska legislativa još od 2007. godine propisuje uspostavu ugovora o javnoj usluzi koji omogućavaju sufinanciranje sustava javnog prijevoza. Takvo sufinanciranje ne smatra se državnom potporom, već naknadom za javnu uslugu javnog prijevoza, a koji se u toj perspektivi promatra kao razvojni alat neke regije. Sukladno Zakonu o cestovnom prijevozu ugovori o javnom prijevozu trebali su biti sklopljeni do kraja 2019. godine, no tek rijetki gradovi i samo dvije županije u Hrvatskoj imaju takve ugovore – naveo je predsjednik Saveza za željeznicu Ante Klečina.
Foto: Varaždinska županija
Javni prijevoz je ekološki i energetski najpovoljniji način prijevoza, višestruko sigurniji od automobila, pokretač ekonomskih aktivnosti i alat za osiguranje demografske stabilnosti, napomenuo je pročelnik Upravnog odjela za gospodarstvo i europske poslove Varaždinske županije Darko Majhen.
– Varaždinska županija želi uspostaviti novi i kvalitetniji sustav javnog autobusnog prijevoza s kvalitetnijom mrežom linija i većim brojem polazaka. Time bi se osigurala znatno bolja mobilnost građana, naročito učenika i studenata, mladih radnika i mladih obitelji te umirovljenika. Aktivno provodimo proces u kojem se spremamo za potpisivanje ugovora o javnoj usluzi s budućim prijevoznicima, pri čemu aktivno surađujemo s drugim županijama i s resornim ministarstvom. Današnja konferencija nastavak je dijaloga o tome kako ugovore o javnoj usluzi u javnom prijevozu kvalitetno implementirati u svrhu osiguranja kvalitetnog javnog prijevoza za građane – istaknuo je Majhen.
Jedan od ciljeva je uspostava integriranog javnog prijevoza, što znači da korisnik na području cijele regije može za sve linije javnog prijevoza, dakle za putovanje vlakom, autobusom ili tramvajem koristiti jednu kartu.
– U Hrvatskoj je udio željezničkog putničkog prijevoza i dalje u padu, prema podacima Eurostata tijekom 2019. godine iznosio je samo 2,4 posto. Istovremeno je prijevoz međugradskim autobusima te gradsko-prigradskim autobusima i tramvajima iznosio 13,4 posto, te ta vrsta prijevoza stagnira već nekoliko godina. Ostala putovanja ostvaruju se automobilima, visokih 84,2 posto. Kad je u pitanju daljnji razvoj sustava integriranog prijevoza putnika, sjeverne županije su u prednosti jer imaju izrađen Master plan za integrirani prijevoz putnika, zajednički strateški regionalni dokument Varaždinske, Međimurske i Koprivničko-križevačke županije – napomenuo je Ante Klečina.
Foto: Varaždinska županija
Predsjednik Koordinacije unutarnjeg javnog linijskog cestovnog prijevoza putnika pri HUP-u Hrvoje Meštrović je iz perspektive prijevoznika predstavio izazove uspostave ugovora o javnim uslugama za županijski linijski prijevoz.
U svojoj prezentaciji napomenuo je kako se tržište javnog prijevoza u mnogim dijelovima Hrvatske uglavnom svelo na prijevoz učenika srednjih škola, te većina prijevoznika obavlja samo te prijevoze i to u vremena koja odgovaraju upravo srednjoškolcima. Razlog tomu je što samo za taj prijevoz, na mjestima gdje još nema ugovora o javnoj usluzi, postoji sufinanciranje. Sve ostalo je kalkulacija svakog prijevoznika može li na nekoj liniji uspostaviti komercijalni prijevoz ili ne, a bez da je ovaj sufinanciran.
– Mi prijevoznici suočavamo se s povećanjem troškova goriva, kao i povećanjem plaća radnika i njihovih radnih prava. Troškove smo pokrivali kroz cijenu karte, no ona je prešla psihološku granicu, sve iznad 500 kuna za mjesečnu kartu je neprihvatljivo, a iznad 1.000 kuna je suludo. U županijama u kojima ne postoji javna usluga, prisiljeni smo zatvarati linije na kojima troškovi premašuju prihode. Za razliku od toga, u županiji u kojoj postoji javna usluga, putnici imaju nižu cijenu karte, a prijevozniku je osigurano pokrivanje troškova, pri čemu se svako povećanje cijena mora dokazati. Mi više nemamo vremena čekati s uvođenjem javne usluge, jer su nam građani nezadovoljni i veliki broj ih se iseljava – rekao je Hrvoje Meštrović.
Predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih prijevoznika Krešimir Čumbrek složio se da je javna usluga apsolutno potrebna, pri čemu traži iste uvjete za sve prijevoznike.
Čumbrek je tijekom panel rasprave iznio i podatak da je pristup tržištu javnog linijskog županijskog prijevoza za prijevoznike koji nemaju prijevozne dozvole „zatvoren“ od 2017. godine od kada nema postupka usklađivanja linija. Od tada nije moguće prijaviti bilo koju novu liniju za koju se želi obavljati prijevoz, a to je sad već punih 5 godina.
– Stav naše udruge je da se za dobivanje prava za sklapanje ugovora o javnoj usluzi provodi javno nadmetanje, dakle nismo za model izravne dodjele ugovora, jer smatramo da sve mora biti javno, transparentno i dostupno svim prijevoznicima. Što prije krenemo s tim, prije ćemo imati javnu uslugu – rekao je Čumbrek.
Marketing menadžer HŽ putničkog prijevoza mr. Tomislav Prpić je više puta tijekom panela istaknuo kako je ugovor o javnim uslugama i velika obaveza za prijevoznika. Javna uprava je ta koja putem ugovora o javnoj usluzi naručuje prijevoz, a prijevoznik se ugovorom i njegovim prilozima obvezao da će sve propisano ugovorom odraditi. Postoji ovdje u obaveza isporučivanja svih podataka o prijevozu, svih potrebnih izvještaja i sl. No, tu je i stabilnost poslovanja osigurana dugoročnim sufinanciranjem što olakšava planiranje na duži rok.
Prpić je istaknuo da se raduju i vesele integriranom prijevozu. – Smatramo da je s tim potrebno krenuti što prije, malo „žešće“ nego je dosad bilo rađeno. Ne vidim da su željeznički i autobusni prijevoz konkurenti, a svi zajedno moramo prionuti na podizanje kvalitete prijevozne ponude za sve naše stanovnike – rekao je mr. Prpić.
Doc. dr. sc. Predrag Brlek, s Odjela za logistiku i održivu mobilnost Sveučilišta Sjever tijekom panela je govorio kako njegov odjel školuje magistre inženjere održive mobilnosti, odnosno održivog prometa. Ovo je mlad studijski program, čiji je nastanak sufinanciran sredstvima Europske unije, a bazira se na tome da prometni inženjeri imaju kvalitetna znanja o tome kako strateški i operativno planirati upravo održivi prometni sustav. Okosnica istog je upravo javni prijevoz kojeg prate razvijeni sustav za kvalitetno pješačenje i bicikliranje.
Brlek je također istaknuo da se nada da ćemo ipak dostići europske standarde. – Kasnimo, ali se nadam da ćemo što prije stići Europu, posebno zato što možemo koristiti dobre prakse, a one loše izbaciti – zaključio je doc. Brlek.
Na kraju skupa Savez za željeznicu zahvalio je još jednom Varaždinskoj županiji što je bila suorganizator skupa, također i zlatni sponzor. Zahvale svakako idu i brončanim sponzorima, tvrtkama Altpro d.o.o. iz Zagreba i Rail Cargo Carrier-Croatia d.o.o. te portalu privredni.hr koji je bio medijski pokrovitelj skupa.
Prezentaciju Hrvoja Meštrovića možete skinuti OVDJE.
Prezentaciju Ante Klečina možete skinuti OVDJE.