Infrastruktura – kritiÄna toÄka (ne)zadovoljstva korisnika
U anketi o zadovoljstvu korisnika teretnim prijevozom u Hrvatskoj, samo 20 posto korisnika je zadovoljno ili jako zadovoljno cijenom prijevoza dok je najbolje ocijenjena uÄestalost prijevoza, a trajanje prijevoza i toÄnost je većina korisnika ocijenila prosjeÄnom ocjenom Ëniti zadovoljan niti nezadovoljanË. NajkritiÄnije toÄke željezniÄkog teretnog prijevoza uglavnom su vezane uz željezniÄku infrastrukturu (Äesti i nekoordinirani zatvori i rekonstrukcije pruga, sporost, pouzdanost te loÅ¡a organizacija predaje i preuzimanja vlakova na granicama) i rad željezniÄkih prijevoznika (cijene, informatizacija, stari vozni park, pouzdanost).
Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) provela je redovito savjetovanje kako bi se ispitalo zadovoljstvo korisnika uslugom željezniÄkog prijevoza. Savjetovanje je provedeno anketiranjem korisnika željezniÄkog prijevoza putem predefiniranih online upitnika, koji su bili javno objavljeni i dostupni korisnicima željezniÄkog prijevoza od rujna do studenoga 2022. U anketiranju o zadovoljstvu teretnim prijevozom anketirano je 20 korisnika željezniÄkog prijevoza tereta. Korisnici usluga ocjenjivali su kvalitetu pristupaÄnosti i dostupnost, kvalitetu usluge prijevoza te uslužnost prijevoznika i upravitelja infrastrukture.
U Republici Hrvatskoj tijekom 2022. godine djelovalo je 17 teretnih prijevoznika: HŽ Cargo d.o.o., ENNA Transport d.o.o., Rail Cargo Carrier – Croatia d.o.o., Train Hungary Magánvasút Kft., Transagent Rail d.o.o., SŽ – Tovorni promet d.o.o., Rail & Sea d.o.o., CER Cargo d.o.o., Eurorail Logistics d.o.o, Pružne graÄ‘evine d.o.o., Adria Transport Croatia d.o.o., Ten Rail d.o.o., Log Rail d.o.o., InRail S.p.A., ÄŒD Cargo Adria d.o.o., North Adriatic Rail d.o.o. i Kombinirani prijevoz d.o.o. Od njih 17 Äetiri nije bilo aktivno i to CER Cargo d.o.o., Adria Transport Croatia d.o.o., Ten Rail d.o.o. i North Adriatic Rail d.o.o.
Savjetovanje je provedeno anketiranjem korisnika željezniÄkog prijevoza tereta putem online anketnog upitnika kojeg su teretni prijevoznici dostavili svojim korisnicima. Upitnik je sadržavao 33 pitanja, a anketiranje provodilo se tijekom rujna 2022. U njemu je sudjelovalo 20 korisnika željezniÄkog prijevoza terete koji su ocijenjivali kvalitetu usluge prijevoza te odnos prijevoznika i operatora uslužnih objekata prema njima. Ulaskom novih željezniÄkih teretnih prijevoznika na liberalizirano tržiÅ¡te od 2014., povijesni prijevoznik, HŽ Cargo d.o.o., smanjio je svoj udjel u tonama prevezene robe na 38,8 posto u 2022., dok su novi željezniÄki prijevoznici u istom razdoblju kontinuirano povećavali svoj prijevoz robe, kao i ostale pokazatelje rada. U odnosu na prethodno savjetovanje s korisnicima usluga željezniÄkog prijevoza tereta koje je bilo provedeno 2020., povećan je broj željezniÄkih teretnih prijevoznika kojih je Äak Å¡est viÅ¡e. U željezniÄkom teretnom prijevozu 2022. novi teretni prijevoznici sudjeluju s 49,4 posto ostvarenih vlak kilometara te 61,2 posto tona prevezene robe i 47 posto ostvarenih neto tonskih kilometara.
Na temelju provednog ispitivanja i analize dobivenih odgovora, HAKOM je izradio opÅ¡irni izvjeÅ¡taj iz kojeg donosimo najvažnije zakljuÄke.
Najveći broj anketiranih tvrtki ima viÅ¡e od 100 zaposlenika i djeluju na tržiÅ¡tu preko 20 godina, a željezniÄki prijevoz uglavnom koriste za prijevoz rasutih i generalnih tereta. TakoÄ‘er, najveći broj tvrtki koristi željezniÄki prijevoz svakodnevno ili nekoliko puta tjedno. Većina anketiranih tvrtki koristi usluge jednog prijevoznika, ali isto tako polovina njih koristi usluge dva ili tri prijevoznika. Kao glavne razloge zaÅ¡to odabiru željezniÄki prijevoz navode dostupnost prijevoza i povoljnu cijenu, a svoje robe većina njih prevozi u meÄ‘unarodnom prometu i smatraju da je cijena željezniÄkog prijevoza u odnosu na druge vrste prijevoza podjednaka. Kao drugi prijevoz, uz željezniÄki, uglavnom koriste cestovni i pomorski prijevoz. Å to se tiÄe zadovoljstva prijevozom, samo 20 posto korisnika je zadovoljno ili jako zadovoljno cijenom prijevoza dok je najbolje ocijenjena uÄestalost prijevoza, a trajanje prijevoza i toÄnost je većina korisnika ocijenila prosjeÄnom ocjenom Ëniti zadovoljan niti nezadovoljanË.
Sporost, neorganiziranost, nedosljednost…
S fleksibilnošću operatora uslužnih objekata većina je korisnika zadovoljna, dok većina korisnika s fleksibilnošću prijevoznika nije niti zadovoljna niti nezadovoljna. Kao razloge nezadovoljstva korisnici kod operatora uslužnih objekata navode sporost i neorganiziranost, a kod prijevoznika nedostatak vagona, rok isporuke, nekompetentnost menadžmenta, problem nedostatka radne snage te nedosljednost. Uslužnošću osoblja operatora uslužnog objekta zadovoljno je ili jako zadovoljno 70 posto korisnika, dok je uslužnošću osoblja prijevoznika zadovoljno samo 15 posto korisnika. Polovina ili više korisnika je zadovoljno ili jako zadovoljno s dostupnošću informacija o cijenama prijevoza, o promjenama na prijevoznom putu i o uslužnim objektima i uslugama u njima, dok su manje zadovoljni s dostupnošću informacija o stanju u prometu i o otkazivanju prijevozne usluge.
Istodobno polovina korisnika smatra da se željezniÄki teretni prijevoz razvija u dobrom smjeru, ali presporo, dok druga polovina smatra da stagnira ili Äak nazaduje. U zadnjih godinu dana 30 posto korisnika je mijenjalo željezniÄkog prijevoznika, a u posljednje dvije godine pandemija COVID-19 kod 80 posto korisnika nije imala utjecaj na potrebu za koriÅ¡tenjem željezniÄkog prijevoza, dok je kod 20 posto njih doÅ¡lo do povećanja potrebe za prijevozom. S druge strane, ratna zbivanja u Ukrajini su kod 20 posto korisnika utjecala na smanjenje, a kod 25 posto korisnika na povećanje potrebe za prijevozom. Većina korisnika smatra da bi željezniÄki prijevoz bio konkurentniji kada bi upravitelj infrastrukture bolje i dugoroÄnije planirao radove na željezniÄkoj infrastrukturi i kada bi isti bili izvrÅ¡eni sukladno planovima. TakoÄ‘er, upravitelj infrastrukture treba poboljÅ¡ati organizaciju prijelaza vlakova na graniÄnim prijelazima. Da bi željezniÄki prijevoz bio konkurentniji prijevoznici trebaju smanjiti kaÅ¡njenja, modernizirati i povećati prijevozne kapacitete i poboljÅ¡ati informiranje te utjecati na upravitelja infrastrukture s ciljem bolje koordinacije zatvora pruga i organizacije prometa vlakova. NajkritiÄnije toÄke željezniÄkog teretnog prijevoza uglavnom su vezane uz željezniÄku infrastrukturu (Äesti i nekoordinirani zatvori i rekonstrukcije pruga, sporost, pouzdanost te loÅ¡a organizacija predaje i preuzimanja vlakova na granicama) i rad željezniÄkih prijevoznika (cijene, informatizacija, stari vozni park, pouzdanost).
Cijena više nije razlog odabira
U odnosu na savjetovanje s korisnicima usluga željezniÄkog teretnog prijevoza koje je provedeno prije dvije godine znaÄajno je za istaknuti da cijena nije viÅ¡e glavni razlog za odabir željezniÄkog prijevoza. Zadovoljstvo prijevozom je najviÅ¡e smanjeno upravo zbog rasta cijena. Ukupno zadovoljstvo prijevozom, kao i zadovoljstvo uslužnošću osoblja, je s ocjene ËzadovoljanË smanjeno na ocjenu Ëniti zadovoljan niti nezadovoljanË. Zadovoljstvo korisnika s fleksibilnošću i uslužnošću osoblja prijevoznika je smanjeno dok je kod operatora uslužnih objekata povećano. Zadovoljstvo korisnika s dostupnošću informacija je ostalo približno na istoj razini. Å to se tiÄe razvoja željezniÄkog teretnog prijevoza povećan je udjel korisnika koji smatraju da željezniÄki prijevoz stagnira ili nazaduje te je smanjen udjel korisnika koji smatraju da se željezniÄki prijevoz dobro razvija. Nadalje, kod korisnika nije bilo negativnog utjecaja pandemije COVID-19 na potrebu za koriÅ¡tenjem željezniÄkog prijevoza u zadnje dvije godine dok je isti na poÄetku „koronakrize“ bio znaÄajan (kod 38 posto korisnika). Iz svega navedenog može se zakljuÄiti kako su korisnici svjesni ograniÄenja koja prijevoznici imaju zbog loÅ¡eg stanja željezniÄke infrastrukture (brzina, nosivost, Äesti zatvori pruga) i organizacije prometa vlakova, ali isto tako oÄekuju da prijevoznici unaprijede svoju uslugu kroz povećanje fleksibilnosti i uslužnosti osoblja, modernizaciju i povećanje voznog parka, informatizaciju i povećanje pouzdanosti. Korisnicima je najvažnija cijena prijevoza te kod odreÄ‘ivanja iste prijevoznici trebaju biti posebno pažljivi kako bi zadržali postojeće i dobili nove korisnike. Operatori uslužnih objekata trebaju unaprijediti svoju fleksibilnost kroz bolju organizaciju i ubrzanje poslovnih procesa, dok upravitelj infrastrukture treba bolje organizirati zatvore pruga kroz pravovremene i toÄne najave radova te bolju organizaciju prijelaza vlakova na graniÄnim prijelazima s ciljem povećanja brzina, pouzdanosti prijevoza i skraćenja vremena putovanja roba.
Tekst: Vlatka Škorić
Foto: Ante KleÄina
Cijelo izviješće može se pogledati OVDJE.