Savez za Željeznicu

Ekspanzija tramvaja u Francuskoj

Ekspanzija tramvaja u Francuskoj

Francuski grad Dijon primio je prve isporuku tramvaja Citadis proizvođača Alstoma koji će uskoro početi voziti na potpuno novoj tramvajskoj mreži od dvije linije. Prvi je tramvaj isporučen 26. siječnja 2012. u nekadašnju SNCF-ovu, a danas tramvajsku radionicu Dijon-Chenove. Dijon je samo jedan od brojnih gradova u Francuskoj koji grade nove tramvajske mreže.

Tramvaj je isporučen iz Alstomove tvornice La Rochelle. Radi se o u potpunosti niskopodnom tramvaju s 42 sjedalice, a ukupno može primiti čak 200 putnika. Prve pokusne vožnje započeti će veljači, a početak službenog prijevoza putnika predviđen je za rujan ove godine.

Francuski grad Dijon ima oko 152.000 stanovnika i nalazi se u francuskoj pokrajini Burgundiji. Izgradio je potpuno novu tramvajsku mrežu koja se za sad sastoji od dvije linije. Linija T1 između Valmyja i Chenove dugačka je8,5 kilometarai ima 16 stajališta, dok linija T2 između željezničkog kolodvora i Quetignyja ima11,5 kilometarai 21 stajalište.

Prvi novi tramvaj u Dijonu (foto: Railway Gazette)

Ovaj tramvaj dio je narudžbe koju su zajednički dogovorili gradovi Brest (20 tramvaja) i Dijon (33 tramvaja) još 2009 godine. Ukupna vrijednost narudžbe je nešto iznad 100 mil. Eura, a prema procjenama uprave grada Dijona, zajednička narudžba s Brestom smanjila je troškove nabavke vozila za oko 25 %.

Promet u cijeloj regiji Burgundiji, pa tako i u Dijonu, je integriran u jedan sustav i vodi ga ured pri samoj regiji. Projekt Mobigo (www.mobigo-bourgogne.com) pokrenut 2007. godine i nudi mogućnost on-line pregleda voznih redova, linija, mjesta integracije, cijena i vrsta karata i sl.

Inače, Dijon je samo jedan u nizu francuskih gradova koji gradi potpuno novu tramvajsku mrežu. Spomenuti valja još neke primjere. Grad Angers sa 150.000 stanovnika izgradio je tramvajsku liniju dugu12 kilometarai ona je u pogonu od ljeta 2011. Grad Bordeaux koji ima milijun stanovnika otvorio je prvu tramvajsku liniju 2003. godine, a danas ima tri linije s ukupno44,3 kilometrapruge.

Novi tramvaj u gradu Angers (foto: Wikipedia)

Naročito zanimljivi su primjeri malih gradova u Francuskoj koji otvaraju svoje tramvajske mreže. Grad Valenciennes ima samo 45.000 stanovnika a priprema se otvoriti drugu tramvajsku liniju. Prva linija proradila je 2006. godine i danas ima ukupno18,3 kilometrapruge na kojoj prometuje 27 tramvaja. Druga linija otvara se tijekom ove godine. Novu tramvajsku liniju planira i grad Aubagne veličine 46.000 stanovnika. Do 2016. izgraditi će prvu, a do 2019. i drugu liniju tramvaja. U Francuskoj, inače, u razdoblju od 2012.-2019. čak osam gradova planira pustiti u promet potpuno nove tramvajske mreže, time će ukupni broj gradova u Francuskoj s tramvajima porasti na 33.

Ante Klečina

Izvori: Railway Gazette, Wikipedia, trams-in-france.net, mobigo

© 2024 Savez za Željeznicu