Održive naÄine kretanja do kolodvora koristi 75 posto putnika
Trajanje putovanja, toÄnost vlakova, nedostatak parkiraliÅ¡ta za automobile i bicikle “bolna su toÄka†(ne)zadovoljstva putnika, a najzadovoljniji su cijenom, dostupnošću i ugodnošću putovanja. Povećanje cijene goriva motiviralo je pak dio putnika, koji su koristili osobno vozilo, na promjenu naÄina prijevoza, a 70 posto putnika navodi kako bitne informacije o poremećajima u prometu i promjenama voznog reda, nisu dostupne pravovremeno ni na jasno vidljivom mjestu.
To je samo dio zakljuÄaka iz analize rezultata savjetovanja s korisnicma koju je Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) od rujna do studenoga 2022. godine provodila putem on line ankete i terenskog anketiranja putnika na željezniÄkim kolodvorima u Zagrebu, Splitu, Rijeci, Osijeku i Varaždinu. U anketiranju sudjelovalo je 632 putnika, a prema dobnoj strukturi korisnika nije bilo bitnih promjena u odnosu na prethodno istraživanje. Od ukupnog broja anketiranih putnika, njih 95 posto, radno je aktivno stanovniÅ¡tvo koje uglavnom koristi uslugu željezniÄkog prijevoza. TakoÄ‘er, većina ispitanika svakodnevno koristi željezniÄki prijevoz, a zadržala se i navika putovanja nekoliko puta tjedno u svrhu odlaska na posao i fakultet. Razlog tomu je, prema navodima putnika, omogućen Äešći rad od kuće pa nema potrebe za svakodnevnim putovanjem. Kao glavne razloge zaÅ¡to odabiru željezniÄki prijevoz trećina ispitanika i dalje navodi povoljnu cijenu i dostupnost prijevoza. Za dolazak do stajaliÅ¡ta/kolodvora Äak 50 posto anketiranih putnika pjeÅ¡aÄi, 23 posto ih koristi osobno vozilo, Å¡to predstavlja smanjenje od 10 posto u odnosu na savjetovanje provedeno 2020., dok je javni prijevoz zastupljen s 18 posto. Iz toga prizlazi kako Äak 75 posto putnika za dolazak do željezniÄkog službenog mjesta koristi održive naÄine kretanja (pjeÅ¡aÄenje, javni prijevoz i bicikl)! Razlog tomu je dostupna željezniÄka infrastruktura unutar prikladne udaljenosti hoda, povezana je s javnim prijevozom, a povećanje cijene goriva motiviralo je jedan dio putnika koji su koristili osobno vozilo na promjenu naÄina prijevoza.
Å to se tiÄe zadovoljstva prijevozom, najveći broj anketiranih putnika, njih 61 posto, smatra kako je udobnost putovanja na zadovoljavajućoj razini. MeÄ‘utim, Äak 60 posto anketiranih putnika je vrlo nezadovoljno trajanjem putovanja, Å¡to je pokazatelj nekonkurentnog prijevoznog vremena i odvraćajući Äimbenik od koriÅ¡tenja vlaka. JoÅ¡ jedan od slabije ocjenjenih pokazatelja kvalitete prijevoza željeznicom je toÄnost pa se preko 62 posto anketiranih putnika izjasnilo da nije zadovoljno toÄnošću vlakova te se veliki dio primjedbi odnosi na Äesta kaÅ¡njenja i nedostatak pružanja informacija putnicima o razlozima kaÅ¡njenja.
Zadovoljstvo uslužnošću osoblja u vlaku i na kolodvorima stagnira
Zadovoljstvo uslužnošću osoblja jednako je kao i tijekom prethodnog ispitivanja, pa je tako i dalje viÅ¡e od 60 posto anketiranih putnika zadovoljno s osobljem u vlaku, kao i s osobljem na željezniÄkom kolodvoru, koje je pozitivno ocijenilo viÅ¡e od 55 posto ispitanika. Putnici su, prema rezultatima ankete, zadovoljni dostupnošću karata i voznih redova. MeÄ‘utim, kako su dostupnost karata i voznih redova veoma bitni putniku za planiranje putovanja, tako su bitne i informacije o poremećajima u prometu, promjenama voznog reda, a upravo za navedene informacije 70 posto putnika navodi kako nisu dostupne pravodobno i na jasno vidljivom mjestu, Å¡to je povećanje od 15 posto u odnosu na rezultate iz proÅ¡log savjetovanja. U kategorijama Äistoće, grijanja i hlaÄ‘enja vlakova, temperature i kakvoće zraka i dalje postoji potreba za poboljÅ¡anjima i putnici smatraju da je potrebno viÅ¡e pažnje posvetiti navedenim kriterijima. Uz samu uslugu prijevoza putnika obuhvaćene su usluge prijevoza bicikala, prtljage i životinja Äime je 45 posto anketiranih putnika zadovoljno. MeÄ‘utim, uslugom prijevoza bicikla samo je 5 posto anketiranih putnika vrlo zadovoljno, Å¡to je, u kontekstu poticaja održive mobilnosti, izuzetno loÅ¡ rezultat te u odnosu na savjetovanje iz 2020. godine nema znaÄajnog pomaka.
Preko 46 posto anketiranih putnika smatra da bi usluge u službenim mjestima trebale biti dostupnije, izmeÄ‘u ostalog istiÄu nedostupnost parkiraliÅ¡nih mjesta za osobna vozila i povrÅ¡ina za sigurno odlaganje bicikala. Nadalje, službena mjesta anketirani putnici i dalje smatraju neprikladnim i neprilagoÄ‘enima potrebama putnika te istiÄu kako mnoga od njih nemaju ureÄ‘ene perone, adekvatnu rasvjetu i prostor za zaÅ¡titu od nepogodnih vremenskih uvjeta. Iz tog razloga svega 5 posto anketiranih putnika je izrazito zadovoljno funkcionalnošću službenog mjesta.
Raste trend nezadovoljstva dužinom putovanja, toÄnošću, dostupnosti informacija, Äistoćom vlakova i službenih mjesta
Iz svega navedenog može se zakljuÄiti da su korisnici i dalje najzadovoljniji cijenom, dostupnošću i ugodnošću putovanja. TakoÄ‘er, zadovoljni su s uslužnošću osoblja u vlaku i u službenom mjestu. MeÄ‘utim, kao Äestu primjedbu putnici navode izostanak pružanja informacija u vlaku pri sluÄaju kaÅ¡njenja i stajanja. Anketirani putnici potvrÄ‘uju trend nezadovoljstva s vremenom putovanja, toÄnošću vlakova, dostupnosti informacija o poremećajima, Äistoćom vlakova i službenih mjesta. Navedeno jekontinuirano na niskim standardima kvalitete na Å¡to je HAKOM već upozoravao, a svojim djelovanjem pokuÅ¡ava ukazati prijevozniku i upravitelju infrastrukture na potrebu većeg angažmana na povećanju kvalitete navedenih parametara. Dostupnost i pristupaÄnost službenih mjesta, posebice za osobe s invaliditetom i osobe sa smanjenom pokretljivošću, potrebno je uskladiti sukladno tehniÄkoj specifikaciji za interoperabilnost za osobe s invaliditetom i osobe sa smanjenom pokretljivošću, a s ciljem omogućavanja putovanje željeznicom i koriÅ¡tenja željezniÄkih usluga.
Kroz prikazane rezultate može se zakljuÄiti to da su anketirani putnici i u zadnjem savjetovanju zadržali kritiÄki stav i dodatno apostrofirali poznate probleme s kojima se susreću tijekom planiranja i realizacije svog putovanja.
Rezultati ankete pokazatelj su i pružatelju usluge putniÄkog prijevoza (HŽ PutniÄkom prijevozu) i upravitelju infrastrukturom (HŽ Infrastrukturi) Å¡to trebaju i dalje raditi kako bi se korisnicima poboljÅ¡ala usluge, a time i povećalo zadovoljstvo putovanjem željeznicom!
Tekst: Vlatka Škorić
Foto: Ante KleÄina
Detaljna analiza provedenih istraživanja može se vidjeti OVDJE.