Za grad po mjeri građana
U nizu događanja koja su organizirana u povodu Europskog tjedna mobilnosti, zagrebačka udruga ODRAZ (Održivi razvoj) organizirala je u Zagrebu 19. rujna panel raspravu na temu „Inovacije za bolju mobilnost u gradu“. Pored ostalih panelista, u raspravi je sudjelovao glavni koordinator Saveza za željeznicu Ante Klečina te direktor Sustava javnih bicikala – Nexbike Krešimir Dvorski, jedne od članica Saveza za željeznice.
Klečina je govorio o novim trendovima u razvoju vozila javnoga prijevoza te pokazao primjere iz europskih zemalja u kojima se vidi značajni napredak u razvoju održivog prijevoza. Tako su u Njemačkoj razvili vlak na vodik, u francuskom gradu Nici voze tramvaji djelomično na struju, a djelomično na baterije, bez dodira sa kontaktnom mrežom, a u Beču se javnim prijevozom bave i mini-busevi koji voze na baterije koje se pune preko pantografa na okretištu tramvaja. Pokazao je i neke nove usluge koje doprinose atraktivnosti javnoga prijevoza, kao što je WIFI u vozilima, igraonice u vlakovima, inovativna stajališta sa solarnim panelima, informativnim video-tablama te primjere kako stanovnici u svojoj zajednici sami uređuju stajališta. Govorio je i o „mekim mjerama“ javnoga prijevoza, u kojem nije dovoljno imati samo taktni vozni red i informaciju o njemu, nego računati i na ljubazno osoblje, pozitivnu atmosferu u vozilu, socijalne kontakte i ekološku svjesnost korisnika, što je potvrđeno istraživanjima.
Krešimir Dvorski govorio je o mobilnosti kao usluzi, prezentirajući u koliko europskih i hrvatskih gradova postoji taj sustav i kako je integriran u javni prijevoz. Najavio je i još jedan novi grad koji od srijede, 20. rujna 2017., ima taj sustav. To je Vukovar – petnaesti i najistočniji hrvatski grad, čiji će stanovnici dobiti dvije nove Nexbikeove stanice, jednu u Vukovaru, a jednu u Borovu Naselju.
Ivan Šimunec iz Mobilita Evolva prezentirao je „smart“ rješenja urbane mobilnosti, a apelirao je na to da se u rasprave o javnom prijevozu što više uključe građani, kako bi se na temelju izraženih potreba stvarala mobilnost, a time i sredina po mjeri građana. Potom se razvila rasprava u kojoj je dominirala potreba za izradom konačnog zakonodavnog okvira integriranog putničkog prijevoza, kako više ne bi bilo izlike za njegovo (ne)uvođenje.
Na kraju vrlo zanimljivog panela u kojem su i obični građani imali priliku dati svoje primjedbe na javni gradski prijevoz, dodijeljene su nagrade na foto natječaju pod nazivom „Kretanje mojim gradom“, koju je ODRAZ organizirao već šestu godinu za redom. Tri najbolje fotografije na tu temu snimili su Ivan Bjelajac, Luka Cesarac i Marko Kovačić.
Tekst i fotografije: Vlatka Škorić